Multiculturalism and Black Childhoods: Sociological Perspectives on Education for Ethnic-Racial Relations

Perspectivas sociológicas sobre as relações Étnico-Raciais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2025/21

Keywords:

Education, Black Childhoods, Ethnic-Racial Relations, Sociology, Multiculturalism

Abstract

This article aims to investigate the area of ​​study and political intervention of black childhoods with a special focus on sociology and education for ethnic-racial relations. Based on authors such as W.E.B. Du Bois, Frantz Fanon, and Petronilha Gonçalves e Silva, we discuss the processes of racialization that occur in childhood and the challenges and opportunities for the construction of multicultural education in Brazil, highlighting the importance of Law 10.639/2003 and the Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations. We also analyze the tensions and articulations in political action and academic production in formulating educational policies aimed at ethnic-racial relations. Finally, we highlight the gaps in sociological studies on black childhoods and the need for approaches that consider the dynamics of exclusion and resistance existing in the Brazilian State.

Author Biographies

Vitória Luiza Linné Nobre, Universidade Federal de São Carlos

Graduanda em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar.

Hasani Santos, Universidade Federal de São Carlos

É graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar-SP) com ênfase em Sociologia e Antropologia. Mestre em Sociologia pelo PPGS-UFSCar e é doutor em Sociologia pela mesma instituição. É pesquisador e membro atuante do NEAB/UFSCar e do grupo de estudos "Transnacionalismo Negro e Diáspora Africana". Tem experiência e trabalha na área de Teoria Social; Estudos Pós-Coloniais; Estudos da Diáspora Africana; Intelectuais e Transnacionalismo Negro. Fulbright Alumni da cohort do programa Doctoral Dissertation Research Award (2022-2023), desenvolvendo pesquisa como visiting scholar na University of Massachusetts Amherst.

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Published

2025-07-01