Party Ideology and Government Practice: An Investigation into Education Funding in Rio de Janeiro (2021–2023)

Uma análise sobre o financiamento da educação no Rio de Janeiro (2021-2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2025/12

Keywords:

Political Parties, Ideology, Funding, Education

Abstract

This article investigates whether party ideology influences educational investment in the municipalities of Rio de Janeiro between 2021 and 2023, considering the effects of Constitutional Amendment No. 119/22, which relaxed the requirement to allocate a minimum of 25% of revenues to the sector. The analysis, based on data from TSE, STN, and INEP, aims to verify whether, even without the legal requirement, parties from different ideological spectrums maintain similar investment patterns. The central hypothesis is that budgetary practices are more influenced by institutional culture than by ideological orientations. The findings confirm this hypothesis, indicating that, regardless of the rule or ideology, parties adopt equivalent levels of investment.

Author Biographies

Rafaella Lopes Martins Jaeger, Universidade Estadual do Norte Fluminense

Mestre em Ciência Política pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e doutoranda no programa de Pós-Graduação em Sociologia Política da Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF).

Ana Beatriz Severo Xavier, Universidade Estadual do Norte Fluminense

Mestre e doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política na Universidade Estadual Norte Fluminense (UENF).

References

BOBBIO, Norberto. Direita e esquerda: razões e significados de uma distinção política. 2. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2001. Disponível em: https://www.comtudo.com.br/edicoes/pdfs/bobbio_esquerda_direita.pdf

BOLOGNESI, Bruno. Como medir ideologia partidária? Revista de Sociologia e Política [online], v. 32, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1678-98732432e016

BOLOGNESI, Bruno; RIBEIRO, Ednaldo; CODAT, Adriano. Uma nova classificação ideológica dos partidos políticos brasileiros. Dados, Rio de Janeiro, v. 66, n. 2, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/dados.2023.66.2.303

BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. Por um partido democrático, de esquerda e contemporâneo. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, São Paulo, n. 39, 1997, p. 53-71. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-64451997000100005

CASTRO, J. A. Financiamento e gasto público na educação básica no Brasil: 1995-2005. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, p. 857–876, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300011

CASTRO, J. A. Financiamento e gasto público da educação básica no Brasil e comparações com alguns países da América Latina. Educação & Sociedade, v. 26, n. 92, p. 841–858, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300007

CROZATTI, J. et al. Evolução do gasto e do financiamento da educação nos municípios brasileiros de 2003 a 2012. Cadernos de Finanças Públicas, n. 14, p. 201–220, 2014. Disponível em: http://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/view/3785/3786.

KRAUSE, Silvana; DANTAS, Humberto; MIGUEL, Luis (orgs.). Coligações partidárias na nova democracia brasileira: perfis e tendências. Rio de Janeiro: Fundação Konrad Adenauer; São Paulo: UNESP, 2010.

MORAES, Joysi; DIAS, Bruno Francisco Batista; MARIANO, Sandra Regina Holanda. Qualidade da educação nas escolas públicas no Brasil: uma análise da relação entre investimento por aluno e desempenho nas avaliações nacionais. Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão, v. 15, n. 3, p. 34-65, set. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.19094/contextus.v15i3.961

PINTO, J. M. DE R. A política recente de fundos para o financiamento da educação e seus efeitos no pacto federativo. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, p. 877–897, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300012

RODRIGUEZ, Vicente. Financiamento da educação e políticas públicas: o Fundef e a política de descentralização. Cadernos Cedes, v. 21, n. 55, p. 42–57, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000300004

SILVA, G. J. Conceituações teóricas: esquerda e direita. Humanidades em Diálogo, v. 6, p. 149-162, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1982-7547.hd.2014.106265

SOUZA, F. A. de. O financiamento da educação dos governos municipais do leste metropolitano e do Rio de Janeiro na pandemia de Covid-19. Cadernos de Educação, n. 67, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.15210/caduc.vi67.24317

Published

2025-07-01