Neoliberalismo e Educação

Uma análise da Reforma do Ensino Médio e da Base Nacional Comum Curricular na Geografia Escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2025/17

Keywords:

Neoliberalism, High School Reform, BNCC, Geography, School geography

Abstract

Brazil is undergoing reforms in various sectors, including education. The general objective of the study is to analyze the implications of the High School Reform (Law No. 13,415/2017) and the 2018 National Common Core Curriculum for Geography. The changes altered subjects, content and workload, keeping only Portuguese Language and Mathematics compulsory, and eliminating the requirement for the other subjects in all grades. The methodology consists of a narrative bibliographical review and documentary research. In summary, the “New High School” reflects the alignment with neoliberalism, with a reduction in the workload of the Humanities and Applied Social Sciences, the reformulation of textbooks and the emptying of Geography content.

Author Biographies

Priscila Gonçalves Caetano, Universidade Federal Fluminense

Mestra em Geografia pela UFF Campos dos Goytacazes/ RJ. Possui cargo de professor de Geografia pela Secretaria Estadual de Educação do Estado do Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ)

Ricardo Abrate Luigi Junior, Universidade Federal Fluminense

Professor Adjunto do Curso de Geografia da Universidade Federal Fluminense (GRC/ UFF), vinculado ao Programa de Pós-graduação em Geografia (PPG) da Universidade Federal Fluminense.Líder do grupo de pesquisas GeoRI (Geografia e Relações Internacionais), coordenando as linhas de investigações sobre "Geografia das Relações Internacionais", "Educação, Geografia, Cidadania e Política" e Governança global, "Integração Regional, Organizações Internacionais e Políticas Educacionais". Integrante do NEEPEG (UFF), do GRI (Unicamp) e do GeoBrasil (Uerj). Doutor em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

Regina Celia Frigério, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (2018). Desde 2012 é professora da Universidade Federal Fluminense - Campos dos Goytacazes, RJ, vinculada ao Departamento de Geografia

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Published

2025-07-01