BNCC à venda

Dou-lhe uma, dou-lhe duas, dou-lhe três, vendida!

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2025/10

Keywords:

BNCC, Politics, Education, Interests, Reforms

Abstract

The study addresses three factors that prove the inauthenticity of the National Common Curricular Base – BNCC, having as elements, the 2016 Coup that caused a national political crisis; the interest of capital in the relationship with the private sectors and the absence of popular participation that excluded professors and researchers from the labor debate. The main objective is to debate the processes of construction of the BNCC from a critical view, considering the procedures that have taken place. The research is qualitative in nature, with an integrative review. It is concluded that the BNCC begins in a process of listening and good intentions, however, in its course it takes cunning directions, aiming only at private interests, or rather, exercising a driving force in the contentment of the business sector.

Author Biographies

Fábio José Brito dos Santos, Universidade Estadual de Londrina

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Londrina - UEL

Jonatha Pereira Bugarim, Universidade do Estado do Pará

Doutor em Ciências da Educação pela Faculdade Interamericana de Ciências Sociais (FICS)

References

ALGEBAILE, Eveline. Escola Sem Partido: o que é, como age e para que serve. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017. 144 p.

ARAUJO, Ronaldo Marques Lima. A reforma do ensino médio do governo Temer, a educação básica mínima e o cerco ao futuro dos jovens pobres. HOLOS, 34(08), 219-232. Barbieri, S. C. R. 2018.

AZEVEDO, João Clovis; REIS, Jonas Tarcísio. Políticas Educacionais no Brasil Pós-Golpe. Porto Alegre: Editora Universitária Metodista IPA, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo (L. de A. Rego & A. Pinheiro, Trads.). Lisboa: Edições 70, 2007. (Obra original publicada em 1977).

CASTRO NETA, Abília Ana, CARDOSO. Berta Leni Costa, NUNES. Cláudio Pinto, Reforma Educacionais no contexto pós-golpe de 2016. Revista Educação em Debate, 40: 162-174, 2018.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da Educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, 2012.

GONÇALVES, Amanda Melchiotti; DEITOS, Roberto Antonio. Competências gerais da base nacional comum curricular (BNCC): aspectos teóricos e ideológicos. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 52, p. e10678, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n52.10678. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/10678. Acesso em: 30 set. 2024.

GIROTTO, Eduarto. Donizeti. Entre o abstracionismo pedagógico e os territórios de luta: a base nacional comum curricular e a defesa da escola pública. Revista Horizontes, v. 36, n. 1, p. 16-30, jan./abr. 2018.

MICARELLO, Hilda Aparecida Linhares Silva. A BNCC no contexto de ameaças ao estado democrático de direito. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 41, p. 61–75, 2016. DOI: 10.5585/eccos. n 41.6801. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/eccos/article/view/6801. Acesso em: 15 jun. 2024.

LUCENA, Carlos; PREVITALI, Fabiane Santana; LURDES, Lucena. A crise de democracia brasileira. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017. 301 p.

OLIVEIRA. Inês Barbosa de. Políticas curriculares no contexto do golpe de 2016: debates atuais, embates e resistências. In. AGUIAR. Márcia Ângela; DOURADO. Luiz Fernandes. (Org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Livro eletrônico. Recife: ANPAE, 2018.

OSTERMANN, Fernanda; REZENDE, Flávia. Reforma do Ensino Médio e BNCC-Formação: um pacote privatista, utilitarista minimalista que precisa ser revogado. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.38, n. 3, p. 1381-1387. 2021.

PEREIRA, Rodrigo da Silva. Governança corporativa na política educacional: o papel da OCDE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 31, p. 123-146, 2019. DOI: 10.22481/praxis.v15i31.4663. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4663. Acesso em: 30 set. 2024.

PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel; LIMA, Paula Valim de. Reformas educacionais de hoje: as implicações para a democracia. Revista Retratos da Escola. V.11, n. 21, p. 415-432, jul./dez. 2017.

RAMALHETE, Mariana Passos. Galeria de perdas: a educação brasileira após o golpe (2016-2022). Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 18, e21380, 2023.

SANTOS, Micael Carvalho dos. A educação musical na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) - ensino médio: teias da política educacional curricular pós-golpe 2016 no brasil. Revista da Abem [S. l.], v. 27, n. 42, 2019. Disponível em: https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/799. Acesso em: 15 jun. 2024.

SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Integrative review: what is it? how to do it?. Einstein (São Paulo), [S.L.], v. 8, n. 1, p. 102-106, mar. 2010.

SOUZA, Antônio Carlos; SOARES, Cleyson Mendes; RUCKSTADTER, Vanessa Campos Mariano. A Base Nacional Comum Curricular como política pública reformista: uma análise a partir do pensamento de Rosa Luxemburgo. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023026, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8674106. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8674106. Acesso em: 30 set. 2024.

TREVISAN, Amarildo Luiz. A política educacional da nova Base Nacional Comum Curricular (BNCC): um olhar a partir da biopolítica. Pro-Posições, Campinas, v. 35, n. 2, p. 1-23, 2024. Semestral. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0065br

Published

2025-07-01