A educação escolar como um processo de reprodução da ideologia da classe dominante em Karl Marx

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2025/11

Keywords:

Education; Pandemic; Inequality; Right education; Social Class

Abstract

This work analysis the Conception of education by Karl Marx departing from his historic materialism conception according to one the manners and ways of production condition the way of life and social organization. It passes by Marx’s work conception as being not only an essential activity of man but also an activity that fosters exploration of man for man, until the sociology of classes conception, the dominant and the dominated, in which the dominant imposes its values and interests by way of public institutions, including the school. And we conclude that, in Marx, education is reproducer of dominant class ideology. The work is the result of bibliographic review that consisted of collecting, reading and analyzing the thinker’s texts with a view to understanding the essence of his thought.

Key-words: ideology, education, domination, Karl Marx.

References

COTRIM, Gilberto. Fundamentos da Filosofia. História e Grandes Temas. 15ª ed. Belo Horizonte: Saraiva, 2000.FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 11ª Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.LAKATOS, E.M. & MARCONI, M.A. Sociologia Geral. 7ª ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MARX, Heinrich Karl. Crítica ao Programa de Gotha. s/l: Ridendo Castigat Mores, 2000.

_____________ . O capital: Crítica da Economia Política. Vol I. São Paulo: Nova Cultural, 1996.

______________ . Para Critica da Filosofia do Direito de Hegel. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2008.

MARX, Karl. & ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. s/l: Ridendo Castigat Mores, 1999.

________________. Manifesto Comunista; s/l: RocketEdition, 1999.

MEKSENAS, Paulo. Sociologia da Educação. Introdução ao estudo da Escola no processo de transformação social. 12ª ed. São Paulo: Loyola, 2005.

NGOENHA, Severno Elias. Estatuto e Axiologia da Educação. Maputo: Livraria Universitária Universidade Eduardo Mondlane (UEM), 2000.

Published

2025-07-01