The school trajectory of a character in formation

Sérgio and the Ateneu

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46269/2238-3069.10

Keywords:

Raul Pompeia, Educação, Escola, Sociedade moderna

Abstract

From the sociological analysis of Raul Pompeia's "The Athenaea" written at the end of the 19th century. XIX, this essay aims to raise reflections about the role of the school in the formation of individual character and personality, through the construction of the social being. We analyze the pedagogical trends described in the literary work, as well as the concepts of society and education disseminated by it. A close relationship with humanist conceptions, although bourgeois and Eurocentric, of educational process and scientific knowledge is noted. The literary character of the work allows an intimate access to the subjective universe of the student confined in this boarding school and specific social and historical context in which the work unfolds.

Author Biography

Jordanna Fonseca Silva, Universidade de Brasília - UnB

Doutoranda em Sociologia pela Universidade de Brasília - UnB

References

BOURDIEU, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. Porto Alegre: Zouk, 2006.

BLOOM, Harold. O cânone ocidental: Os livros e a escola do tempo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.

DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1966.

______. Sociología y Filosofía. Granada: Editorial Comares, S.L., 2006.

______. Educação e Sociologia. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

GOFFMAN, Erving. Manicômios, Prisões e Conventos. São Paulo: Perspectiva, 1987.

______. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2008.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã (Feuerbach). São Paulo: Hucitec, 1977.

MARX, Karl. O Capital – Livro 1. São Paulo: Boitempo, 2017.

POMPEIA, Raul. O Ateneu. São Paulo: Penguin Classics Cia das Letras, 2013,

SCHWARZ, Roberto. O Atheneu. In: ______. A sereia e o desconfiado: ensaios críticos. São Paulo: Paz e Terra, 1981.

SILVA, Magali Lippert da. A Biblioteca de Sérgio: representação do irrepresentável. 2013. Tese (Doutorado em Letras) – UFRGS, Porto Alegre.

WEBER, Max. Ciência como vocação. In: Ensaios de sociologia. Rio de Janeiro: LTC Editora, 2002.

______. Conceitos sociológicos fundamentais. Lisboa: Edições 70, 2009.

Published

2023-11-01