Songs to listen to at the end of the world

androgynes, androids, automatons, cyborgs, space cowboys and robots

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2025/34

Keywords:

Science fiction, Pop music, Possible futures, End of the world, Contemporaneity

Abstract

Twentieth-century pop culture dissected the technological imaginary and the dream of space exploration. Amid the uncertainty of the Cold War, fears loomed that an ultimate conflict might erupt, leading to the extinction of humanity, leaving only the hope that science and technology could either save us or hasten our end. This study aims to understand how twentieth-century cultural productions imagined the future by analyzing songs by David Bowie, T. Rex, Dee D. Jackson, Sigue Sigue Sputnik, and Zager and Evans. The analysis reveals a desire to explore the universe while Earth suffers the consequences of rampant resource extraction. These songs emphasize greater concern with present actions, while leaving open the pressing question of what can still be done to create new futures.

References

Agamben, Giorgio. O que é contemporâneo. In: Agamben, Giorgio. Nudez. Belo Horizonte: Autêntica. p. 19-34

Arendt, Hannah. A condição humana. 11. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.

Barcinski, André. Pavões misteriosos. 1974-1983: a explosão da m´sucia pop no Brasil. São Paulo: Três Estrelas, 2014.

Black Sabbath. Zeitgeist. In: Black Sabbath. 13. Produção de Rick Rubin. Los Angeles: Vertigo Records, 2013

Bowie, David. Space Oddity. In: Bowie, David. David Bowie [LP]. Londres: Deram Records, 1969. Faixa 1.

Branco, Sérgio Dias. Melodias do Reuso: A Reutilização de Imagens nos Vídeos Musicais. Esferas: Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro Oeste, n. 16, p. 26-34, 2019.

Chilton, Martin. ‘Space Oddity’: The Story Behind David Bowie’s Influential Song. Udiscovermusic. 11 jul. 2020. Disponível em: https://www.udiscovermusic.com/stories/david-bowie-space-oddity-song-history/. Acesso em: 03 jul. 2021.

Danowski, Déborah; Castro, Eduardo Viveiros de. Há mundos por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Desterro: Cultura e Barbárie: Instituto Socioambiental, 2014.

Ferrando, Francesca. Pós-humanismo, transhumanismo, anti-humano, metahumanismo e novos materialismos. Revista Filosofia, Auro, Curitiba, v. 31, n. 54 p. 958-971, set/dez. 2019.

Galopim, Nuno. Visionários ou nem por isso? 34 anos depois regressamos aos Sigue Sigue Sputnik. Gira-discos. Disponível em: https://giradiscos.me/2020/11/02/visionarios-ou-nem-por-isso-34-anos-depois-regressamos-aos-sigue-sigue-sputnik/. Acesso em: 1 maio 2021.

Gomes, Emerson Ferreira; Piassi, Luís Paulo de Carvalho. Georges Snyders, Rock n’roll e o discurso sobre a ciência: perspectivas culturais no ensino de ciências. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, v. 8, 2011.

Haraway, donna. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo socialista no final do século XX. In: Hollanda, Heloisa Buarque de. (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019, p. 156-210.

Jackson, dee d. Automatic Lover. In: Jackson, Dee D. Cosmic Curves [LP]. Londres: Jupiter Records, 1978. Faixa 1.

Leite, Edmundo. Sigue Sigue Sputnik popularizou a música eletrônica no Brasil. O Estado de S. Paulo. 28 jul. 2016. Disponível em: https://brasil.estadao.com.br/blogs/edmundo-leite/sigue-sigue-sputnik-popularizou-a-musica-eletronica-no-brasil/. Acesso em: 30 jun. 2021. Jornal estado de s. Paulo.

Palmer, Jason. Estudo identifica tribo amazônica que 'não conhece conceito de tempo'. BBC News Brasil. 21 maio 2011. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2011/05/110521_triboamazonia_tempo_pai. Acesso em: 02 jul. 2021.

Pereira, Charles. Sigue Sigue Sputnik. Whiplash. 06 abr. 2006. Disponível em: https://whiplash.net/materias/biografias/038683-siguesiguesputnik.html. Acesso em: 03 jul. 2021.

Puchner, Martin. O mundo da escrita: como a literatura transformou a civilização. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

Reynolds, Simon. Shock and Awe: Glam Rock and its legacy, from the Seventies to the Twenty-First Century. Nova York: Dey Street, 2016.

Sá, Simone Pereira de; Carreiro, Rodrigo; Ferraz, Rogerio (Org.). Cultura pop. Salvador: EDUFBA; Brasilia : Compós, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/17895. Disponível em: 01 jul. 2021.

Sigue Sigue Sputnik. Love Missile F1-11; 21st Century Boy. In: Sigue Sigue Sputnik. Flaunt It [LP]. Londres: Parlophone, 1986. Faixa 1; Faixa 2.

T. Rex. Bump 'n' Grind (Media notes). Japan: Thunderwing Productions, 2000.

Tevis, Walter. O homem que caiu na Terra. Rio de Janeiro: DarkSide Books, 2016.

Zager, Denny; Evans, Rick. In the Year 2525 (Exordium & Terminus). In: Zager and Evans. In the Year 2525 [single]. Los Angeles: RCA Victor, 1969.

Published

2025-12-19