Ethical Guidelines in Foucault and Pedagogical Practices in bell hooks

contributions to Teacher Mediation Against School Violence

Authors

  • Vinicius Henrique dos Santos Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2025/38

Keywords:

Ethical, Freedom, Violence

Abstract

Public authorities have overlooked the pedagogical dimension of teaching in addressing school violence, treating it instead as a public security issue and implementing police-oriented programs in schools. This study investigates Michel Foucault’s concept of ethics in dialogue with bell hooks’ educational perspective to critique systems of domination and propose a pedagogical praxis that resists reinforcing power structures. The findings highlight the potential of these frameworks to reframe school violence as a pedagogical problem to be addressed through education.

References

Araújo, Inês Lacerda. Foucault e a Ética dos Atos de Liberdade. In: Candiotto, Cesar (org.). Ética: abordagens e perspectivas. Curitiba: Pucpr, 2011. p. 143-162.

Associação Nacional de Travestis e Transexuais. Nota técnica sobre direitos humanos e o direito dos banheiros: Vencendo a narrativa do apartheid de gênero que impede as pessoas transgêneras do acesso à cidadania no uso dos banheiros e demais espaços segregados por gênero. Brasil: Antra. 2023.

Barros, Duda Monteiro de. Professora é afastada após adolescente denunciar transfobia em escola. 2025. Disponível em: https://veja.abril.com.br/educacao/professora-e-afastada-apos-adolescente-denunciar-transfobia-no-rio/. Acesso em: 04 jul. 2025.

Bernardino, Juliana. Violência escolar provocou pelo menos 47 mortes desde 2001, mostra estudo. 2025. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/brasil/violencia-escolar-provocou-pelo-menos-47-mortes-desde-2001-mostra-estudo/. Acesso em: 15 abr. 2025.

Foucault, Michel. Ditos e Escritos V: ética, sexualidade e política. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2006.

Foucault, Michel. História da Sexualidade 1: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2007b.

Foucault, Michel. História da Sexualidade 2: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2007a.

Foucault, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

G1. No Brasil, violência escolar mais do que triplica em 10 anos; discursos de ódio impulsionam aumento. 2025. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2025/04/15/violencia-escolar-mais-do-que-triplica-em-10-anos.ghtml. Acesso em: 04 jul. 2025.

Hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

Lopes, Cleber; Rossato, Rafael. Quando a Polícia Militar vai à escola: uma avaliação de impacto do programa escola segura. Educação e Pesquisa, [S.L.], v. 49, p. 02-22, fev. 2023. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634202349248317.

Magalhães, Joca. Polícia Civil investiga suposta fala racista de professor dentro de sala de aula no DF. 2025. Disponível em: https://g1.globo.com/df/distrito-federal/noticia/2025/03/26/policia-civil-investiga-suposta-fala-racista-de-professor-dentro-de-sala-de-aula-no-df.ghtml. Acesso em: 04 jul. 2025.

Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. ObservaDH – Observatório Nacional dos Direitos Humanos. Disponível em: https://observadh.mdh.gov.br/. Acesso em: 04 jul. 2025.

Pereira, Tânia Maria Augusto. Governamentalidade na escola: relações de poder na docilização dos corpos. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, [S.L.], v. 9, n. 21, p. 29-44, 26 ago. 2022. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. http://dx.doi.org/10.55028/pdres.v9i21.15896.

Piaget, Jean. Revista Psicopedagogia. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 36, n. 15, p. 01-15, set. 1996. Disponível em: http://edu01016projetosdeaprendizagem.pbworks.com/w/file/fetch/81452150/Piaget_Trabalho_em_Equipes.pdf. Acesso em: 04 jul. 2025.

Queiroz, Christina. Violência escolar aumenta nos últimos 10 anos no Brasil. 2025. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/violencia-escolar-aumenta-nos-ultimos-10-anos-no-brasil/. Acesso em: 04 jul. 2025.

Roseiro, Steferson Zanoni; Carvalho, Alexandre Filordi de. Foucault e as telas-escolas: entre disciplina e ilegalismos. Fórum Linguístico, [S.L.], v. 19, n. 3, p. 8391-8401, 23 nov. 2022. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). http://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e90905.

Rossi, Marina. STF encerra julgamento e rejeita recurso sobre uso de banheiro por pessoas trans: entenda. 2025. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/articles/cd11rn0pq9xo. Acesso em: 04 jul. 2025.

Santana, Thayna. Restrição de uso de banheiros por pessoas trans e travestis viola Constituição, defende MPF. 2025. Disponível em: https://almapreta.com.br/sessao/politica/restricao-de-uso-de-banheiros-por-pessoas-trans-e-travestis-viola-constituicao-defende-mpf/. Acesso em: 04 jul. 2025.

Soares, Emanoel Luís Roque. Foucault: sexualidade e escola. In: VASCONCELOS, José Gerardo; XAVIER, Antônio Roberto (Orgs). Pesquisas Pós-doutorais em história e memória da educação. Fortaleza: Imprece, 2018. p. 91-108.

Published

2025-12-19